Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er et fagbegreb der dækker over alle aktiviteter der omhandler forøgelse af mængden af indgående links til et website, fra andre hjemmesider.

Søgemaskiner opfanger links som anbefalinger og nu flere anbefalinger du har, nu mere populær er du som udgangspunkt. Der er dog stor forskel på hvor meget værdi et link kan overføre, derfor er alle links ikke lige meget værd. 

Grundlæggende kan man sige at alle oprigtige links, er dem der bærer den største værdi, altså de links du opnår helt naturligt – når andre websiteejere blot vælger at linke til dig, fordi det der linkes til, skiller sig ud på den ene eller anden måde.

Grundlæggende findes der to former for linkbuilding og disse to former, adskiller sig markant fra hinanden.

Den første form for linkbuilding hedder earned links og den anden hedder acquired links. Den opmærksomme læser, kan nok godt regne forskellen ud, da det ligger ret eksplicit i navnet, men her kommer alligevel en definition af de to former for linkbuilding:

Earned links

Earned links dækker over forekomsten af alle naturlige links, det er links du har gjort dig fortjent til og anbefalinger du har opnået udelukkende ved at andre har fundet frem til dit website og fundet det attraktivt nok, til at oprette et link der peger på det.

Årsagen til at du har fortjent links kan være mange, men du har på en eller anden måde, skilt dig nok ud til at en person, har valgt at indsætte et link på deres website, der peger på dit, altså har vedkommende anbefalet det der bliver linket til og dermed dit website.

Kan man så slet ikke påvirke earned links, altså øge hyppigheden eller mængden af disse? Jo naturligvis. Ved at udarbejde fantastisk indhold og ved at markedsføre det til de rigtige mennesker, kan du i den grad øge mulighederne for at opnå flere indgående links.

Oftest når man prøver at påvirke andre til at linke, uden decideret at aftale det, arbejder man med det man kalder for link-baits.

Link bait er kunsten at skabe noget, som giver dit website opmærksomhed (madding) og omtale, og derigennem indgående links. Det kan være gennem billeder, video, tekst og meget andet, men bedst er det naturligvis, hvis det er noget du kan fremvise på det site du ønsker links til, så det kan bruges som referencepunkt.

Her kommer et par overordede idéer til linkbaits:

  • Aktualitet – Sker der noget spændende i verden pt. og har du noget at tilføje? Hvis du er ekspert inden for et område eller kan du vinkle din ekspertviden til at passe til noget aktuelt
  • Gå mod strømmen – Vær provokerende eller kontroversiel – Dårlig omtale er bedre end ingen omtale, siger et gammelt ordsprog – selvom det den dag i dag nok ikke holder helt stik længere, kan du skabe megen interaktion og interesse ved at være provokerende eller kontroversiel
  • Information og ressourcer – Vær den ultimative ressource inden for et emne, så det ikke giver mening at linke til andre end dig. Udarbejd flotte visualiseringer af eventuel data, tilføj videoer og billeder og sørg for at din artikelkomposition er perfekt.
  • Humor – Find på en sjov måde at præsentere data på, det kunne eksempelvis være alternative måder at fortolke data på eller præsentere dem.  Sinful.dk laver eksempelvis hvert år en undersøgelse, der kortlægger Danmarks frækkeste by, som er baseret på købsdata de ligger inde med. Disse bliver meget ofte omtalt og linket til.

Acquired links

Alle former for links, hvor man på den ene eller anden måde aktivt er inde over selve opsætningen af linket, kaldes for acquired links. Eksempler på dette kunne være tilføjelser af sit eget link til et linkatalog, et artikelkatalog, en gæsteblog, en social bogmærke-service, et virksomhedsregister mv.

Alle former for købte links går også ind under acquired links, uanset om det er udarbejdet som et sponsoreret samarbejde, markeret på anden måde eller slet ikke markeret. Det er vigtigt at huske på, at vi i Danmark skal markere købte links som sponsorerede, da der ellers er tale om et brud på markedsføringsloven.

Google forlanger faktisk også at alle links der er sat op som led i en aftale, skal markeres som værende nofollow og herudover skal der også påsættes rel=”sponsored”. Dette er et nyere tiltag og opdateringen der påvirker denne funktion, kigger primært på de sider der linker ud og ikke de sider der modtager links.

Som udgangspunkt prøver Google at nulsætte værdien af alle links, der på den ene eller anden måde er købt. Derfor kan du heller aldrig være sikker på at et link du har købt, rent faktisk påvirker dine placeringer i søgemaskinerne. Det er kun Google der ved, hvilke sider, der har fået nulstillet deres evne, til at overføre PageRank. (Linkværdi).

Kan jeg så risikere at købe links der ingen værdi har? Ja, så absolut. Betyder det så at du ikke skal indkøbe links? Nej – for selvom nogle links måske ikke virker, så vil andre virke. I et land som Danmark er det meget svært at konkurrere, hvis man ikke gør brug af acquired links, da det efterhånden er de facto standarden for links herhjemme. Det kan derfor være svært, hvis ikke umuligt, at følge med sine konkurrenter, hvis man ikke gør brug af denne type af linkbuilding.

Hvordan udregnes placeringer ud fra links fra eksempelvis linkbuilding?

Googlebot finder og følger alle nye links de finder på Internettet, dette inkluderer naturligvis også links til dit website. Googlebot crawler først og fremmest sider, for at finde frem til nyt indhold, det gør de igennem de links, de falder over igennem deres crawl.

Hver gang et link til en webside opfanges, registrerer Googlebot dette. Disse informationer, sendes så samlet ind i en slags sandkasse, for dit website.

Værdien fra links kommer meget sjældent med det samme, linkgrafen som er et stort regnestykke der går fra det svageste website til det stærkeste, skal nemlig løbende opdateres. Og det er først når denne opdateres, at placeringer ændres i søgeresultaterne.

Google laver altså en komplet udregning af alle hjemmesider kender til og påsætte disse en numerisk værdi. Denne værdi beskriver hvor populært websitet er og værdien hedder i fagsprog PageRank. PageRank er en essentiel del af Google algoritme og samtidig det der gjorde Google til verdens mest populære søgemaskine.

Inden Google tog links med i udregningerne for en sides vigtighed, var der intet hierarki i søgeresultaterne og resultater blev vist på baggrund af banale relevansscores. Eksempelvis ved at tælle antallet af gange et søgeord indgik i en tekst. Ikke overraskende gav dette ikke fantastiske søgeresultater.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *