Eneste danske bog om emnet

‚Linkbuildingbogen‛ er den eneste danske bog, der fokuserer 100% på linkbuilding som emne. På globalt plan er bogen også en sjældenhed, der bryder med tendensen til kun at skimme emnet overfladisk i SEO-litteratur.

Spot de værdifulde links

Lær kunsten at identificere de mest potente links og hvordan du styrer uden om de værdiløse. Efter at have dykket ned i bogen vil du med sikkerhed kunne vurdere, hvilke links der er guld værd for din online tilstedeværelse.

30 direkte anvendelige tips

For dig, der vil i gang nu! Et dedikeret afsnit med 30 umiddelbart anvendelige linkbuilding-tips. Etabler et solidt fundament for din linkbuilding-strategi og se resultaterne materialisere sig hurtigt.

100 sider du kan få links fra

100 aktive linkmuligheder, du kan gå i gang med med det samme – sorteret efter linktyper. Alle de forskellige links er gratis at opnå. Hvordan og hvor? Det finder du ud af i bogen.

Bogen om linkbuilding

- Findes både i digital samt trykt form

Linkbuilding er en central disciplin inden for SEO (Search Engine Optimization) og kaldes også linkbygning på dansk. Men i praksis er det næsten altid den engelske betegnelse "linkbuilding", der bruges, både i Danmark og internationalt, når man taler om denne strategi inden for søgemaskineoptimering.

Kort fortalt handler linkbuilding om at opnå nye indgående links til et website. Søgemaskiner som Google ser links som en form for anbefaling fra én hjemmeside til en anden. Både kvaliteten og mængden af disse links spiller en vigtig rolle for et websites synlighed og placering i søgeresultaterne.

Hvorfor denne bog?

Jeg skrev denne bog med én mission: at lære andre den komplekse verden inden for linkbuilding. Der er ingen tvivl om, at både SEO og linkbuilding er udfordrende og tidskrævende discipliner.

Mine mange års professionelle erfaring med linkbuilding – og de dyrebare læringspunkter fra utallige tests og eksperimenter – er kondenseret ned i denne bog, som første gang udkom i 2013 og siden blev opdateret ved sit 10-års jubilæum i 2023. Bogen er med andre ord baseret på over 20 års praktisk erfaring med linkbuilding.

Selvom linkbuilding kan virke som et svært emne, har jeg stræbt efter at præsentere det på en måde, som alle kan forstå og relatere til. Jeg er sikker på, at du vil finde bogen både spændende og lærerig.

OM FORFATTEREN

Henrik Bondtofte

Henrik Bondtofte er en af landets førende søgemaskineeksperter og har hjulpet utallige virksomheder med at styrke deres online identitet. Denne viden kan du nu også få del i.

Henrik har over 20 års erfaring inden for SEO og har arbejdet med links i lige så lang tid. Henrik Bondtofte er også forfatteren bag Bogen om interne links, der også er en linkbog, der fokuserer 100% på interne links og strukturen på et website.

Anmeldelser af Linkbuildingbogen

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er en uundværlig del af søgemaskineoptimering, og det er den faktor, der har den mest betydelige indflydelse på, hvordan du rangerer i søgeresultaterne. Fra et søgemaskineperspektiv ses et link som en anbefaling, en form for godkendelsesstempel for det website, der linkes til. Du vil lære meget mere om dette grundlæggende koncept i bogen.

Men ikke alle links er skabt lige. Det er et udsagn, du muligvis allerede er bekendt med, men hvorfor er det sådan? Hvorfor har nogle links mere vægt end andre?

Anatomien bag et link

Når man dykker ned i linkbuilding, skal man forstå de forskellige „signalværdier,‟ et link kan have. Overordnet findes der tre former for værdi, et link kan videregive: Troværdighed, relevans og popularitet. Du får en dybere forståelse af, hvordan du skal vægte disse signalværdier i dine linkstrategier i bogen.

Popularitet (PageRank)

Google opnåede sin position ved at indføre popularitetsbegrebet i sin algoritme. Med PageRank kan Google måle et websites popularitet baseret på, hvilke andre websites der linker til det, og hvor „populære‟ disse afsender-websites er. Få detaljerede insidertips om, hvordan du kan optimere din PageRank, i bogen.

Trust (Troværdighed)

Troværdighed er en kompleks variabel, der måles gennem flere forskellige faktorer som domænealder, ejerskab og hvilke andre sider der linker til din side. Troværdighed er afgørende, især når du vil undgå at blive mærket som et „spam-site‟. I bogen vil du lære, hvordan du styrker din troværdighed gennem målrettet linkbuilding.

Relevans

Relevans har også en enorm betydning for, hvordan du rangerer. Et link fra en relevant og autoritær side i din niche kan give enorm værdi. I bogen går vi i dybden med, hvordan du identificerer disse gyldne linkmuligheder.

Forespørgselsuafhængig vs. forespørgselsafhængig ranking

Helt fra Google’s spæde begyndelse med PageRank til den kompleksitet, der præger søgemaskinens algoritme i dag, har der været en spændende udvikling. PageRank lagde fundamentet, men vi er nu nået til en epoke, hvor forespørgselsafhængig ranking har taget over. Dette indebærer en forståelse for, at relevans og kontekst har utrolig betydning. Det er ikke kun et spørgsmål om, hvilke sider der linker til dig, men også hvordan og hvorfor de gør det. Du kan lære mere om, hvordan du mestrer denne balance i Linkbuildingbogen.

Linkvækst i linkbuilding også kendt som link velocity

Hastigheden, hvormed du erhverver dig nye backlinks, kan have dramatiske konsekvenser. En overflod af nye links kan i nogle tilfælde trigge en manuel straf fra Google. Det er derfor afgørende at forstå, hvordan man navigerer sikkert gennem disse farvande. Er du nysgerrig på, hvordan du bedst gør dette? I Linkbuildingbogen findes der et helt kapitel dedikeret til dette emne, der guider dig gennem de forskellige faser.

Lineær vs. Geometrisk Stigning

En lineær stigning i antallet af dine backlinks kan synes som en hurtig vej til succes, men den er også fuld af faldgruber. Google’s algoritmer er blevet utroligt avancerede og kan let gennemskue, om en stigning i backlinks er naturlig eller ej. Derfor bør du stræbe efter en geometrisk stigning, der bedre efterligner naturlig vækst og ikke vækker mistanke.

Med Linkbuildingbogen i hånden får du ikke kun teoretisk indsigt men også praktiske værktøjer til at mestre kunsten af SEO. Uanset om du er nybegynder eller erfaren inden for faget, er denne bog en uundværlig guide til at blive den bedste SEO-ekspert.

Du kunne måske også være interesseret i disse titler:

Alle bøger af Henrik Bondtofte

Ofte stillede spørgsmål om linkbuilding

Er links vigtige for SEO?

Ja for et link er en anbefaling, og præcis som i den virkelige verden er anbefalinger guld værd online. I den virkelige verden lytter vi til anbefalinger og lader dem præge vores valg, og det samme sker på Internettet, her vælter vi os dagligt i anbefalinger, både på de sociale medier, men i den grad også gennem links på forskellige hjemmesider, vi benytter.

Disse opfanger søgemaskinebotter og benytter dem til at udregne en score for det website, links peger på. Et link er altså i al sin enkelthed en form for anbefaling. Man linker ud, når man vil henvise til noget, og det kan af gode grunde opfanges som et positivt signal, hvilket er præcis hvad Google og de andre søgemaskiner gør.

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er arbejdet med at opnå nye indgående links til ens website. Disse påvirker nemlig dit websites synlighed i de organiske søgeresultater. Hvis du vil opnå den bedste effekt, kræver det også de bedste og mest relevante links. Alle links er ikke født lige og der er stor forskel på effekten af et enkelt link, alt efter hvor troværdigt afsenderwebsitet er, hvor relevant det er for modtagerwebsitet og hvor populært websitet der linker selv er.

Hvad betyder linkbuilding?

Linkbuilding er et fagbegreb inden for SEO, der er adopteret fra det engelske sprog. På dansk kunne begrebet hedde linkbygning, men det er sjældent benyttet. På dansk benytter vi derfor den engelske betegnelse linkbuilding i stedet, for denne proces, der går ud på at opnå eller tiltrække nye indgående links til ens website.

Hvordan laver man linkbuilding?

Man kan enten arbejde aktivt med linkbuilding og selv opnå links til ens website eller arbejde med earned link. Acquired linkbuilding, er den form for linkbuilding, hvor man selv eller andre opnår backlinks igennem en aktiv og involverende proces. Dette kunne være tilmelding af ens website til et katalog, et virksomhedsregister eller eksempelvis en webshop oversigt inden for en specifik niche. Acquired links dækker dog også over discipliner som indkøb af advertorials med dertilhørende backlink til ens website.

Den anden form for linkbuilding man kan engagere sig i, er earned linkbuilding. Her er processen stikmodsat den vi kender fra acquired, her prøver man i stedet at påvirke folk til at linke, uden aktivt at involvere sig selv. Dette kunne være igennem rigtig godt indhold, videoer, dataundersøgelser eller andet interessant, som andre får lyst til at linke til.

Hvorfor lave linkbuilding?

Vil du aktivt positionere dit website bedre i søgeresultaterne, er linkbuilding den perfekte disciplin. Igennem linkbuilding kan du påvirke andre til at linke til dig eller selv udarbejde links fra eksterne sider, som så peger ind på dit eget website.

Formålet er at skabe anbefalinger i form af links, som søgemaskiner som Google opfanger som stemmer på et website. Nu flere links og nu højere kvalitet linksne kommer i, nu bedre placeringer vil de være med til at opnå for dit website.

Seneste artikler om links og linkbuilding