Linkbuilding er ikke ulovligt, så længe at samarbejder markeres som sådan. I Danmark har vi ligesom mange andre lande, regler omkring skjult reklame og markering her af og disse er opdateret specifikt ift. linkbuilding. Derfor har vi faktisk ret præcis og defineret lovgivning inden for linkbuilding i Danmark. Og dette er kun godt, for linkbuilding har i mange år været genstand for megen diskussion ift. lovligheden her af og nu har vi forbrugerombudsmandens ord på, at det er det ikke, så længe man altså overholder de gældende retningslinjer.
Hvornår skal et link markeres som værende sponsoreret eller udarbejdet i samarbejde med? Det svar vil jeg lade forbrugerombudsmanden formulere:
”Hvis indehaveren af en hjemmeside har aftalt med en virksomhed at linke til virksomhedens hjemmeside, er der en kommerciel hensigt med teksten, som linker til virksomhedens hjemmeside. Det skal være tydeligt for forbrugeren. Ellers vil teksten være vildledende og i strid med forbuddet mod skjult reklame.”
Kilde: https://www.forbrugerombudsmanden.dk/
Det vil sige at alle betalte links, hvor hensigten er at markedsføre noget kommercielt, skal deklareres som værende sponsoreret eller udarbejdet i samarbejde med og dette skal være tydeligt skiltet.
Er det så alle former for links, der skal markeres som sponsoreret?
Nej – kun i de tilfælde, hvor du betaler for et link eller du betaler andre, for at opnå et link til dig. Lige så snart, der er økonomisk udbytte ud af det, er det sponsoret og skal derfor markeres som sådan.
Skal man så markere links som sponsoreret hvis man tilmelder sig virksomhedssider, linkkataloger mv?
Nej, ikke hvis der ingen krav om betaling er og hvis du selv udfører handlingen. Du må hjertens gerne markedsføre dit website, ligesom du må markedsføre stort set alt andet – det er bare helt essentielt, at det er muligt for en almindelig forbruger at afkode, når der er tale om betalte links eller betalte samarbejder.
En tilføjelse af dit website til et linkkatalog er ikke et betalt samarbejde og det fremgår tydeligt her, at du netop markedsfører din hjemmeside og din virksomhed. Dette er der naturligvis intet galt i og det strider ikke imod lovgivningen.
Skal man få en websiteejer til at markere det link de har lavet til ens website som sponsoreret?
Kun hvis du har betalt for at websiteejeren har indsat linket, har websiteejeren helt selv indsat linket, skal det naturligvis ikke markeres som værende reklame, da der blot er tale om en uvildig anbefaling/henvisning.
Hvilke typer af links, er det man skal passe på med?
Alle former for links, der kommer fra indhold, der er publiceret på et medie mod betaling eller i samarbejde med nogle der har fået betaling, for at udgive det for dig på det pågældende medie. Det strækker sig dog også længere end dette, eksempelvis er det brugen af PBNs eller splogs som de også kaldes, som forbrugerombudsmanden først og fremmest har været efter. Disse kaldes også for spam blogs og indeholder blot artikler omhandlende mange forskellige emner.
Disse sider er kun lavet, for at udarbejde links til andre hjemmesider, for at markedsføre dem og opnå bedre placeringer i de organiske søgeresultater.
Derfor skal alle artikler på denne type af sider også markeres som værende sponsoreret, også selvom der måske ikke er betalt noget for at få linket publiceret, det kan være man i stedet har betalt for at artiklen blev skrevet, men det ændrer altså ikke på, at det skal markeres.
Årsagen skal findes i, at sådan artikler ofte er helt eller delvist forherligende overfor det der linkes til og dermed, kan det være svært for en forbruger at vide, om der er tale om en reel anbefaling eller ej og på denne typer af sider, er der tale om markedsføring/reklame og ikke uvildige anbefalinger.