En ankertekst eller anchor text som det også kaldes, er den tekst du markerer og gør til et aktivt link. En ankertekst bør fortælle brugere og søgemaskiner, hvad de kan forvente at finde, hvis de klikker på linket – ankerteksten bør derfor være beskrivende og forklarende på en og samme tid.
Søgemaskiner som Google lægger megen vægt i de ord eller sætninger, som er markeret som linkets ankertekst. Ligesom at ankerteksten fortæller brugere, hvad de kan finde ved at klikke på linket, observerer og bearbejder søgemaskiner også de ord og sætninger, der indgår i ankerteksten.
Søgemaskiner bruger ankerteksten til bedre at forstå, hvad det der linkes til omhandler. Indeholder en ankertekst ens primære søgeord for den pågældende URL der linkes til, vil dette have en meget gavnling effekt, på placeringen i søgeresultaterne, på netop dette ord eller den sætning, som ankerteksten bærer.
Ankertekster bruges både internt på hjemmesider, eksempelvis igennem links i en menustruktur og links i indhold, widgets mv. men bruges også til eksterne links. Google stoler som udgangspunkt mest på ankertekster, der kommer fra eksterne websites, dette skyldes at en tredjepart bekræfter hvad indhold omhandler, frem for at det er sideejeren selv.