Gæsteblogging som linkbuilding?

At gæsteblogge er at udgive sit indhold på andre personers blogs. Her vil du som oftest få et link retur til dit eget website i forfatterboksfeltet, og hvis ikke det er en mulighed, kan du altid opsætte dem i selve brødteksten.

Men en forfatterboks plejer de fleste nu at have på deres blog, og nu du er i gang med at sætte links ind, så sørg for også at linke til din Twitter- og Google+-konto. For en af de store fordele ved at gæsteblogge er netop, at du rammer personer inden for din målgruppe, men også personer, som måske ikke allerede følger dig.

Hvordan du finder steder at gæsteblogge

Du finder de blogs, du skal gæsteblogge på, ved at bruge Google. Du søger simpelthen efter dine emner, og eventuelt kan du tilføje ’blog’ til din søgeforespørgsel for at få endnu mere specifikke resultater.

Herudover kan du også bruge værktøjer som Followerwonk til at finde indflydelsesrige bloggere inden for dit felt. Hvem ved, måske kender du slet ikke dem alle? Fordelen er her igen, at du også kan holde øje med, hvor mange af dine potentielle kunder der følger blogejeren på Twitter, Google+ mv. Kort sagt om de har noget at sige, og om der er et relevant medie for dit indhold.

Men lov mig nu, at du ikke begynder at gæsteblogge på alle de blogs, du kan komme til. Sørg for at de er relevante, og at det er blogs, der allerede bliver læst. Du skal her tænke på kvalitet frem for kvantitet; det indhold du laver på andre blogs er markedsføring af dig selv, din blog/website og din virksomhed, husk på det!

Sonder terrænet – inden du angriber

Inden du går i gang med at stable en storstilet aktion på benene, er det en god idé først at sondere markedet og finde de bloggere frem, du gerne vil i kontakt med. Kender du dem ikke allerede, kan det være en umådelig god idé at bruge lidt tid på at researche dem på et socialt medie som Twitter, Google+ eller Facebook. Find ud af hvilket af disse medier de bruger mest, og hop derind og vær med i debatten. Sørg for at de lægger mærke til dig på en god måde.

En af de helt store fordele ved gæsteblogging er, at blogejeren som regel vil bruge sit sociale netværk til at gøre opmærksom på din artikel. Det giver opmærksomhed, læsere og flere følgere til dig.

Lav en liste eller brug et Excel-ark (min egen favorit), og list kontaktoplysninger på alle de bloggere, du ønsker at tage fat i. Find deres telefonnummer også, og ring til dem hvis du vi have størst succesrate, eller tag sekundært e-mailen i brug, hvis du ikke vil bruge din tid i telefonen.

Følgende var en del af afsnittet omkring gæsteblogging, fra den fulde bog om linkbuilding, Linkbuildingbogen. Klik her for at købe den fulde udgave.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *