Hvad er forskellen og hvad er bedst for din linkprofil og dermed din synlighed i de organiske søgeresultater?
Hvad er bedst at få; et billedlink eller et tekstlink? Som udgangspunkt er et tekstlink, altså tekst der er markeret og gjort til et aktivt hyperlink, stærkere end et billedlink[1]. Derudover er evnen til at bekræfte, hvad indholdet omhandler, betydeligt stærkere med et tekstlink.
På et billedlink benytter man alt-teksten til at fortælle hvad et link peger på, eller hvad det forestiller. Man kan også benytte title-tagget, som en slags ankertekst, men undersøgelser viser at alt-teksten er en stærkere indikator end title-tag. Scenariet er det samme når du arbejder med at optimere billeder i forhold til on-site SEO.
Google forklarer selv i deres ’Search Engine Optimization Starter Guide’[2] at man bør benytte tekstlinks til ens interne navigation. Det er netop fordi det gør det nemmere for Google at afkode, hvad de forskellige sider omhandler. Google læser kode og kigger altså ikke på billederne for at vurdere, hvad der er på dem. At de så arbejder løbende på at blive bedre til at afkode billeder med OCR-teknologi, er en helt anden snak.
Men du skal ikke undgå billedlinks, for billedlinks hører til i en naturlig linkprofil med en fornuftig diversitet. Ofte vil der være en langt mindre mængde billedlinks end tekstlinks, da det er den naturlige fordeling. Der ses meget sjældent linkprofiler hvor billedlinks udgør mere end 10% af den samlede mængde links. Har du derfor en overflod af folk, der linker til dig gennem et billede, kan du med fordel bede dem ændre det til tekstlinks. Men ellers bør du lade dem være i deres nuværende form.
Du kan læse meget om forskellige former for links og deres effekt på din linkprofil og dermed dit websites synlighed, i de organiske søgeresultater, i den fulde udgave af Linkbuildingbogen.
[1]http://www.webmasterworld.com/google/3087826.htm
[2]http://www.google.com/en//webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide.pdf